onsdag 17. mars 2010

Santiago på 1-2-3

Bursdagsfeiringa til Per-Erik ble såpass heftig at dagen derpå ble en skikkelig blåmandag. Vi var rett og slett litt slitne, kall det gjerne bakfulle eller fyllesjuke. Da vi hadde hatt en liten mistanke på forhånd om at dette kunne skje, hadde vi heller ikke lagt noen store planer for dagen, og hang stort sett bare i stua kun avbrutt av noen små sovepauser oppe på rommet. På et eller annet tidspunkt klarte vi til og med å pakke sakene våre, ettersom vi skulle forlate Pucon og sette kursen nordover mot Santiago med nattbuss denne kvelden. Denne bussturen føyer seg ikke inn i rekken av svært komfortable bussturer i Sør-Amerika - den var faktisk ikke noe særlig behagelig i det hele tatt. Vi har nok for lange bein.
Uansett, i dag tidlig rundt klokka 8 kom vi fram til Santiago. Vi trodde vi skulle se spor av jordskjelv her, men det ser ut til at det kun er utenlandske medier som mener at Santiago ble hardt rammet av jordskjelvet. Som bussjåføren vår sa, så har Santiago vært forberedt på kraftige jordskjelv i årevis, og ble knapt nok berørt. Det er en svært oppegående by, med godt konstruerte byggverk. Det har vært små etterskjelv i Chile nesten hver dag etter at vi kom hit, men vi har ennå til gode å kjenne det. Flere ganger har chilenerne spurt oss om vi kjente skjelvet i dag tidlig/natt/ettermiddag, men vi har ikke merket en ting. Det er lett å bli redd for ting man ikke vet nok om eller har kjent på kroppen, men vi har nå erfart at etterskjelv i Santiago høres mye skumlere ut i norske medier enn på gata i Santiago.
Etter at vi kom fram og sjekket inn på hotellet ruslet vi litt rundt i byen. Kerrie, James, Jackie, Dave, Line og vi tok turen opp til Santiago Zoo, som egentlig ikke var noe særlig i det hele tatt. Det var relativt slitt, skittent og flere av dyrene så skikkelig utilfredse ut. Etter en rundtur i dyreparken dro Line, Jackie og vi inn til sentrum for å se om vi fant noe som skulle stilne shopping-abstinensene til jentene. Vi endte faktisk kun opp med en singlet til Jackie, men vi i det minste vindus-shoppet litt.
Vi hadde avtalt å spise middag ute alle sammen i kveld, ettersom det er siste offisielle kveld på Gap-tur, selv om det nok blir noen felles øl på St. Patrick´s day i morgen kveld også, så i halv 8-tida tok vi taxi til restauranten Como Agua Para Chocolate. Der koste vi oss med super sjømat før vi tok en tidlig kveld, da vi skal opp tidlig i morgen. Da skal vi nemlig på vintur og lære oss alt som er verdt å vite om chilenske viner.
Etter dette er gruppeturen vår over og vi må stå på egne bein igjen de resterende tre nettene i Santiago. Vi har forøvrig booket vårt neste overnattingssted nå. Det heter Villa del Sol og ligger på Isla Margarita i Venezuela. Tenker vi skal klare å kose oss noen dager med sol og strand nå!